Traffic Corps.sk

Autor: Pavol Horňák | 29.9.2010 o 11:29 | (upravené 29.9.2010 o 11:46) Karma článku: 4,12 | Prečítané:  1066x

Včera večer (28. septembra) som pravdepodobne nebol jediný, koho prekvapilo vyhlásenie policajného prezidenta Jaroslava Spišiaka o tom, že dopravná polícia bude informovať verejnosť o svojich hliadkach a meraniach na cestách. Informácie budú dostupné prostredníctvom vysielania rádií.

Neviem, či sa polícia inšpirovala nejakým príkladom zo zahraničia, alebo sa daná tematika v kuloároch riešila dlhšie a nedávno zverejnené fotky polície za kríčkom od istého „paparazziho“ prinútilo Spišiaka konať.

Dôvody, ako to už v tlačových vyhláseniach býva zvykom, sú dobré, prospešné a nezištné. Znížiť nehodovosť a úmrtnosť na cestách. A k tomu vylepšiť obraz dopravnej polície v očiach verejnosti. Aspoň nepriame priznanie, že táto zložka policajného zboru je čosi ako kolektívny nepriateľ.

Prinesie to zmenu? Psychologickú určite. Ľudia budú veriť rádiu a nespoliehať sa na varovné (a nepredpisové) blikanie protiidúcich vodičov. Navyše, polícia často (či už účelovo alebo nie) spochybňuje aktuálnosť dopravného servisu, argumentujúc tým, že kým sa informácie o hliadke dostanú od vodiča (ktorý sa obťažuje zavolať dopravný servis pre dobro iných) do redakcie rádia a následne do vysielania ubehne toľko času, že hlásená hliadka už pôsobí na inom úseku. Keď polícia nezištne informuje, kde sa nachádzajú mobilné a stacionárne radary, prestane byť vnímaná ako zámerný vyberač pokút, striehnuci v zeleni popri ceste na úsekoch s vysokou pravdepodobnosťou porušenia predpisov. Dokonca v prípade podozrenia a nespokojnosti môžeme danú situáciu nahlásiť a iná hliadka príde skontrolovať oprávnenosť situácie. Ako aj daný priestupok vodiča, kvôli ktorému bol zastavený.

A tu vznikajú nejasnosti. Bude hliadkou zastavený vodič ochotný a smelý volať (pri najmenšom podozrení) inú hliadku, aby overila argumenty, ako jeho tak aj policajtov - kolegov? Najmä ráno, v čase zápch a náhlenia sa do práce? A nebola by privolaná hliadka užitočnejšia pri výkone služby ako pri overovaní správnosti postupu vlastných kolegov (aka kamarátov, známych...)

Sú tu aj paradoxy. Ráno mi v rádiu tvrdia, že podľa informácií priamo z policajného zdroja sa hliadka merajúca rýchlosť nachádza napríklad pri výjazde z Komárna na Štúrovo. Tak na polceste do Štúrova trošku dupnem na plyn a pred Štúrovom ma zastavia a pokutujú za prekročenie rýchlosti. Môžem sa odvolať na to, že policajné zdroje pre rádiá tvrdia niečo iné, čiže som políciou oklamaný vodič, neprávom pokutovaný...môžem odmietnuť zaplatiť pokutu? Privolaná asistenčná hliadka dokáže, že som rýchlosť prekročil. Môžem argumentovať tým, že policajti tam nemali merať. A iste sa na to spoľahli aj vodiči predomnou, ktorí taktiež rýchlosť prekročiť mohli.

Je tu aj iná vec. Veľa vodičov sa sťažuje, že hliadky sondujú cesty na miestach, kde je zbytočné rýchlosť merať. Skvelé miesto na výber pokút je miesto, kde na niekoľkokilometrovej prehľadnej rovinke medzi mestami sa trestá 95 km/h. Je to vražednejšia rýchlosť ako 55 km/h v obci na ulici so školou, obchodom...? Rozdiel je v tom, že budem teraz oficiálne informovaný, že dopravná polícia meria rýchlosť na nezmyselnom mieste.

Nakoniec je tu istá skupina vodičov obhajujúcich toleranciu alkoholu v krvi. Nie je teraz dôležité, že každý alkohol znáša inak, a pohár vína niekoho preberie a iného uspí. Táto skupina ľudí bude mať teraz prehľad o tom, kde môžu byť zastavení. A keď rádio nehlási ich úsek, trocha rumu k rannej káve nezaškodí. Aj tak to bude bez následkov.

 

Kvitujem snahu policajtov zlepšiť si verejnú mienku. Myslím, že toto je dobrý krok. Verejnosť je na (aj oprávnené) pokuty značne citlivá. Pokiaľ budeme počúvať informácie, že hliadky sa nachádzajú na rizikových úsekoch a nie pár metrov za značkou vyznačujúcou obmedzenie rýchlosti, a dosvedčí sa fakt, že nový systém a prístup znížil počet dopravných nehôd/úmrtí, potom má pán Spišiak moje sympatie a určite aj sympatie verejnosti. Ako so všetkým novým, dajme aj tejto snahe čas.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Súdy v Trenčíne odmietajú riešiť Galkovu kauzu odpočúvania

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

AUTO

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace.


Už ste čítali?